tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 2/6

今日のボヤキ 2/6

今日のボヤキは「広告」です。

テレビを見ていても、ネットを見ていても、YouTubeを見ていても必ずと現れる広告。見ている側からすれば、邪魔だなと感じる機会が多い中、ごくまれに「お!!」というのがありますよね。

企業はなぜそこまで広告にこだわるのでしょうか?

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https://news.goo.ne.jp/article/toyokeizai/business/toyokeizai-509000.html

 

新型コロナの影響で広告費は減少傾向
1位はソニーグループ。2021年3月期の販管費に計上した広告宣伝費は2600億円だった。ただ、2020年3月期は3594億円の広告宣伝費をかけていて、前年と比較すると1000億円程度のマイナスとなっている。

2位の日産自動車も前年の2808億円から2325億円へと減少、3位のイオンも前年の2078億円から1705億円に減っており、上位3社とも金額を減少させていた。

一方、ランキング10位の任天堂は、ニンテンドースイッチ向けソフト「あつまれ どうぶつの森」などのヒット作が多く業績は好調だったことに加え、新型コロナによる巣ごもり需要が追い風となり、広告宣伝費を760億円から844億円に増加させていた。

 

ここで意外だなと感じるのは、上位10%にトヨタが入ってこないことです。「結構CMで目にする機会が多いのにな~」と感じる一方、「そんなに広告費使っているの?」という企業もあると思います。

 

 

 

広告印刷物は大きく分けて「イメージ広告」「レスポンス広告」「公共広告」「意見広告」の4つに分類される。
公共広告とは、テレビなどで目にすることがあるかと思うが、商品やサービス、企業のイメージを訴求したりするものではなく、社会的な問題などを公共的に啓発する広告である。

意見広告とは個人や団体が政治的問題や社会的問題などに対して自らの意見や主張を訴える目的で作られる広告である。例えば、岡本太郎氏が1967年4月3日の「ワシントンポスト」紙の紙面まるごと1面を使ったベトナム戦争に反対する意見広告は、大きな反響を呼んだ。

そしてイメージ広告とは、企業が市場に出した商品やサービスを、企業が思う好ましいイメージに形成・熟成するためという目的を持っている。ただ、イメージ広告の最終的な目的はイメージを形成・熟成するだけはなく、イメージを形成・熟成するプロセスの中で消費者に購買活動を促すことが大きな目的であると言える。

それではレスポンス広告とは何か? 当社の定義では「反応を計測できる広告」としている。広告を見た人(消費者)を購買活動へと直結させる、すぐにつなげる(アクションさせる)ための広告であり、その反応(アクション)がどれくらい起きているのか計測し、広告を打った際の基準づくりが出来る広告と言える。

https://www.jagat.or.jp/past_archives/content/view/5315.html

 

以上の記事内容から考えると、イメージ広告とレスポンス広告が一般的な企業が広告を出す目的と考えてよいでしょう。しかし、最近では、広告としてではなく、企業自らSNSアカウントを作成し、それをマーケティングのツールとして使っているため、仲介を挟まなくてもそれが可能になり、従来よりもリアルタイムで反映可能となっています。

 

ネット型社会ならではの強みが表れているように思います。

これからの時代は、誰れでもいつでもスマホ一台あれば自分すらも商品として市場に売りに出す時が来るでしょう。その時のために、ターゲットの絞り方、集客の技術など今のうちから吸収できるものはしていこうと思います。

しかし、ただ世の中の需要を満たす動きだけではなく、自ら提案し需要を喚起できる能力も必要になり、それが他者との差別化であり、オリジナリティにつながるのではないでしょうか?

 

 

English edition

 

Today's blurbs 2/6

Today's topic is "advertisements".

Whether you're watching TV, on the Internet, or on YouTube, you're bound to see advertisements. From the perspective of the person watching, there are many times when I feel they are a distraction, but there are rare times when I think, "Oh! Why do companies care so much about advertising?

Why do companies care so much about advertising?

 


https://news.goo.ne.jp/article/toyokeizai/business/toyokeizai-509000.html

 


Ad spending is on the decline due to the new Corona
In first place is the Sony Group, which recorded 260 billion yen in advertising expenses in its SG&A for the fiscal year ending March 2021. However, in the fiscal year ending March 2020, the company spent 359.4 billion yen on advertising, which is about 100 billion yen less than the previous year.

Nissan Motor, in second place, also decreased from 280.8 billion yen to 232.5 billion yen in the previous year, and Aeon, in third place, also decreased from 207.8 billion yen to 170.5 billion yen, with the top three companies all decreasing their amounts.

On the other hand, Nintendo, which ranked 10th in the ranking, increased its advertising expenses from 76 billion yen to 84.4 billion yen, thanks to the strong performance of many hit titles such as "Atsumare Animal Crossing" for the Nintendo DS, as well as the tailwind of demand for nest eggs from the new Corona.

 


What I find surprising here is that Toyota does not appear in the top 10%. On the one hand, there are companies that say, "We see a lot of Toyota in commercials," and on the other hand, there are companies that say, "They spend that much on advertising? On the other hand, I think there are companies that are wondering, "Are they spending that much on advertising?

 

Printed advertisements are broadly classified into four categories: "image advertising," "response advertising," "public advertising," and "opinion advertising.
Public advertisements, which you may have seen on TV or other media, do not promote the image of a product, service, or company, but rather are advertisements that raise public awareness of social issues.

Opinion ads are advertisements made by individuals or groups to express their own opinions and arguments on political or social issues. For example, Taro Okamoto's opinion ad against the Vietnam War, which took up the entire front page of the Washington Post on April 3, 1967, caused a huge sensation.

And image advertising has the purpose of forming and maturing a favorable image of a company's products and services in the marketplace, as the company sees fit. However, the ultimate purpose of image advertising is not only to form and mature the image, but also to encourage consumers to purchase in the process of forming and maturing the image.

So what is response advertising? According to our definition, it is "advertising that can measure response. It is an advertisement that directly links the person (consumer) who sees the advertisement to the purchasing activity, and immediately connects them (makes them take action). It is an advertisement that can measure how much of that response (action) is occurring, and create a standard for when the advertisement is run.

https://www.jagat.or.jp/past_archives/content/view/5315.html

 


Considering the contents of the above article, image advertising and response advertising can be considered to be the purposes for which companies generally advertise. However, these days, companies are creating their own SNS accounts and using them as a marketing tool, not as advertisements, and this can be done without the need for intermediaries, and can be reflected in real time more than before.

 


I think this shows the strength of the Internet-based society.

There will come a time in the future when anyone with a smartphone will be able to sell themselves as a product on the market. For that time, I would like to absorb what I can from now on, such as how to narrow down the target audience and techniques to attract customers.

However, it is not enough to just meet the demands of the world, you also need to be able to make your own proposals to stimulate demand, which is what differentiates you from others and leads to originality.