tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 2/17

今日のボヤキ2/17

今日のボヤキは受験シーズンによくみる合格祈願のお菓子にまつわる話です。

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https://news.yahoo.co.jp/articles/a971d59827d68db7301b5bb721a0a17ce20b9515

 

そもそものキットカットの商品名の由来

キットカットKitKat)』の商品名は、クリストファー・カットさんがロンドンで経営していた食堂で販売されていたミートパイから来ています。

このお店で提供されていたミートパイは羊肉のパイでした。

『クリストファー』の愛称は『キット』で、ミートパイの商品名は、『クリストファー・カット』さんの名前から『キット・カット』と呼ばれていました。

 

九州の方言「きっと勝っとお」が由来

Q.そもそも、なぜ「キットカット」は受験生に人気なのでしょうか。人気となった経緯や、人気商品に成長させるために取り組んだことについて教えてください。

担当者「1990年代後半、『毎年1月になると、九州で“キットカット”が飛ぶように売れる現象が起きる』といった情報が、当社の営業担当者から報告されるようになったことがきっかけです。当初はあまり気に留めなかったのですが、実際に調べてみると、九州の方言『きっと勝っとお』(絶対に勝つよ)が、『キットカット』の発音に似ていることから、九州の受験生が験担ぎで購入していることが分かりました。その後、『キットカット』を受験のお守りとして購入する動きが、口コミで全国に広がりました。

そこで、当社は2003年から、縁起のよい『キット、サクラサクよ。』というメッセージを基に、受験生が宿泊するホテルで『キットカット』を無料配布したり、鉄道会社やタクシー会社と共同で、受験会場までの移動経路を案内するサービスを行ったりするなど、受験生を応援する活動を毎年行っています(コロナ禍のため、2020年からホテルでの無料配布を休止中)。

 

Q.毎年、受験シーズンが近づくと、パッケージに桜や受験生への応援メッセージなどが記載された「キットカット」が売り出されるようになります。こうした限定商品は、毎年いつ頃から、どのようなデザインで販売しているのでしょうか。

担当者「受験生向けの応援商品の販売を開始したのは、2003年12月です。以降、毎年12月ごろに発売し、在庫がなくなり次第、販売終了します。直近ですと、2021年12月に、紅白による縁起のよさから、『キットカット ミニ 紅白パック』を発売したほか、過去には、“いい予感”とかけて『キットカット ミニ 伊予柑いよかん)』、外袋を折ることでお守りが作成できる『キットカット ミニ 応援メッセージパック』などを販売してきました」

 

キットカットは手軽に食べられる最初のお菓子として誕生し、今もなお愛されているお菓子です。そのブームに火をつけたのがまさか方言だったとは..予想外の所にビジネスチャンスが転がってるかもしれないですね。

 

Q.そもそも数あるお菓子の中で、なぜラムネが受験生に人気なのでしょうか。人気となった経緯について、教えてください。

担当者「当社のラムネが支持されている一番の理由は、ブドウ糖をおいしく手軽に摂取できることだと考えています。2015年ごろに、脳神経の活動がブドウ糖に依存していることがメディアで報じられ、その後、ブドウ糖を多く含むラムネを食べると、集中したりリフレッシュしたりできる』という評判が広がっていき、『森永ラムネ』が受験生の間で、日々の勉強や試験前の糖分補給のツールとして活用されるようになりました。

その後、2018年に、『大粒ラムネ』(粒の大きさは、『森永ラムネ』の1.5倍)を発売し、人気商品となりましたが、これは1粒当たりの食べ応えやブドウ糖の量、包装形態などの利便性が評価された結果だと考えております」

Q.ラムネは、本当に脳の活動に効果的なのでしょうか。

担当者「当社は2020年に臨床試験を行い、ラムネ菓子の単回摂取で認知機能の一部である『ワーキングメモリー』(理解や推論など認知的課題を行うときに、情報を一時的に保持するための記憶)と『持続的注意力』のスコアが改善することが分かりました。このように、科学的な検証も実施することで、ラムネの価値をさらに上げる取り組みを実施しています」

Q.通常サイズの「森永ラムネ」と「大粒ラムネ」は購買層が異なるのでしょうか。

担当者「『森永ラムネ』は、小さな子どものいる女性が多く購入しています。食べる際に手が汚れたりべたついたりすることが少なく、また、キャップで開け閉めできるので、在宅時のおやつとしてだけでなく、外出時のおやつとしても多く利用されています。

一方、『大粒ラムネ』は、勉強中や仕事中に手軽にリフレッシュしたいときや、集中したいときに食べる目的で、主に学生やビジネスパーソンが購入しています」

 

ラムネブームは思ったよりも最近で、ブドウ糖90%!!とパッケージに大きく書いているのを目にしますよね。ブドウ糖は脳の栄養分であり、直接的に脳のリフレッシュにもつながるとされています。一日の始まりに接種するのもいいかもしれませんね。

 

 

English edition

 

Today's blurbs

Today's blabbermouth is a story about sweets that are often used during the exam season to pray for success.

https://news.yahoo.co.jp/articles/a971d59827d68db7301b5bb721a0a17ce20b9515

 


The Origin of the Kit Kat Name

The name "KitKat" comes from the meat pies sold at the diner owned by Christopher Cutt in London.

The meat pies served at this restaurant were lamb pies.

The nickname for "Christopher" was "Kit" and the meat pie was called "Kit Kat" after Mr. Christopher Kat.

 


The name is derived from the Kyushu dialect, "surely win and o

Q. Why is Kit Kat so popular among students preparing for entrance exams? How did it become popular and what did you do to make it popular?

Manager: "It all started in the late 1990s, when our sales representatives began to report that Kit Kat was selling like hotcakes in Kyushu every January. At first, we didn't pay much attention to it, but when we actually looked into it, we found out that students in Kyushu were buying Kit Kat to pray for good luck, because the pronunciation of "Kit Kat" is similar to that of the Kyushu dialect phrase "Kitto katsu-too" (I will definitely win). Later, the trend of purchasing Kit Kat as a good luck charm for entrance exams spread nationwide by word of mouth.

In response to this, in 2003, we began selling Kit Kat with the auspicious message, "Kit, Sakura saku yo. Since 2003, Kit Kat has been distributed free of charge at hotels where students are staying for entrance exams, and the company also provides a service to guide students on their way to the exam venue in cooperation with railroad companies and cab companies. ).

 


Q. Every year, as the exam season approaches, Kit Kat products with cherry blossoms and messages of support for students are put on sale. When do you start selling these limited edition products every year, and what kind of design do you use?

The person in charge said, "We started selling support products for students preparing for entrance exams in December 2003. Since then, we have been selling them around December every year, and sales will end as soon as we run out of stock. Most recently, in December 2021, we launched "Kit Kat Mini Red and White Pack" because of its red and white color that brings good luck. Kit Kat Mini Cheering Message Pack," which can be folded to create a good-luck charm.

 


Kit Kat was born as the first snack that could be eaten easily, and it is still loved even today. I had no idea that it was the dialect that sparked the boom. I think there may be business opportunities lying in unexpected places.

 


Q. Why is ramune so popular among students preparing for exams among all the other snacks? Please tell us how it became so popular.

A: "We believe that the main reason why our ramune is popular is that it is a tasty and easy way to consume glucose. After that, Morinaga Ramune became a tool for students to replenish their sugar intake during daily study and before exams.

Later, in 2018, we launched "Large Grains Ramune" (the grains are 1.5 times larger than those of "Morinaga Ramune"), which has become a popular product.

Q. Do you think that ramune is really effective for brain activity?

A.: "We conducted a clinical trial in 2020 and found that a single intake of ramune snacks improved scores of 'working memory' (memory for temporarily retaining information when performing cognitive tasks such as understanding and reasoning) and 'sustained attention', which are part of cognitive functions. In this way, we are working to further increase the value of Ramune by also conducting scientific verification.

Q. Is there a difference in the purchasing base between regular size Morinaga Ramune and large size Ramune?

A. "Many women with small children buy Morinaga Ramune. Since they are easy to open and close with the cap, they are used not only as a snack at home but also as a snack when going out.

On the other hand, 'large ramune' is mainly purchased by students and business people for the purpose of eating when they need a quick refreshment or to concentrate while studying or working.

 


The ramune boom is more recent than I thought. You see it written in big letters on the package. Glucose is a nutrient for the brain, and it is believed to directly refresh the brain. It might be a good idea to inoculate yourself at the beginning of the day.