tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ2/23

今日のボヤキ2/23

今日のボヤキは「第4の肉」が市場に流通するかも?!という記事についてです。

https://news.yahoo.co.jp/articles/349d07a82857a70e95af2e61eb9c4522f79c1b6e

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牛、豚、鶏に続く「第4の肉」が人気を集める背景には、世界的に広まる健康志向に加え、膨大な穀物を消費する畜産業の環境負荷が、持続可能性の点で疑問視されていることにある。また、畜産由来で大気中に排出されるメタンガスの温室効果が問題となっていることから、温暖化対策としての側面にも注目が集まっている。

 

 盛り上がる機運を逃すまいと、食品メーカーは次々に新商品を投入している。伊藤ハムは今春、大豆ミートを使ったカレーとシチューを発売。商品担当者は「肉の繊維感や食べ応えを再現した」と自信を見せる。既存商品ではハムカツやナゲットなどが人気といい、ラインアップは14品に拡大する。日本ハムは「ナチュミート」ブランドで、これまでは代替肉商品の取り扱いがなかった冷凍食品に、ギョーザやシューマイを追加。関連商品で、2022年は約12億円の販売を目指す。

 外食でも代替肉を取り扱うチェーンが広がる。ダイニングイノベーション(東京)は、1人で楽しめる焼き肉店「焼肉ライク」の全店舗で、昨年12月から代替肉「NEXT(ネクスト)カルビ」を展開する。注文する客のうち約7割は肉を注文せず代替肉のみを食べているといい、焼肉ライク(東京)の有村壮央社長は「1人1台のロースターがあるので、菜食主義の人がいるグループ客に対応できる」と説明する。

 キリンホールディングスは、傘下のレストラン「キリンシティ」で、植物肉ベンチャーのDAIZ(熊本市)の原料を使ったメンチカツなど3種類のメニューを提供し、人気を集めている。モスフードサービスでは、ハンバーガーチェーン「モスバーガー」で主力商品の具材として大豆由来の「ソイパティ」を選べるようにした。

 

大豆は日本でもなじみがあり、給食で「豆腐ハンバーグ」とし提供されていたり、ブームの前から日本では健康的な食への関心は高かったのではないかと感じます。

また、大豆は他国は主食になっていたり、地域的な問題や宗教的な問題で肉を食べることができない人たちにも食べてもらえるため、市場の拡大が見込めそうですね。

 

 

 大豆由来に代表される代替肉は、 大豆由来に代表される代替肉は、高タンパクで栄養価が高いにもかかわらず低脂質で、動物の肉に比べてヘルシーということで人気を集めてきた。日本よりも肉を多く摂取する米国では、この傾向が顕著だ。

 米国と違って大豆由来の納豆や豆腐などが日常的に食されてきた日本でも支持を集める一因は、環境負荷の低さが評価されているからだ。不二製油が、環境省が定める計算方法で算出したところ、大豆を生産する際に必要な水の消費量は、同じ重さの牛肉を生産する場合の8分の1で済んだという。

 さらに、世界中で強まる気候変動対策の面で見れば、大豆の優秀さは際立つ。不二製油によれば、大豆は二酸化炭素(CO2)換算では牛肉の85分の1しか温室効果ガスを排出しない。理由は牛が出す「げっぷ」だ。飼育中の牛は胃で餌を消化する際、温室効果がCO2の25倍もあるメタンを発生させ、げっぷで放出しているためだ。

 

1番の衝撃はやはり「げっぷ」の環境へのダメージですよね。

これはあくまでも牛の場合ですが、人間は牛よりも多くの種類のものを食べていますので、これよりももっと危険かもしれませんね。

地球温暖化化石燃料の使い過ぎでなくて、人間の呼気だったりして...

 

高タンパクで栄養価が高いにもかかわらず低脂質で、動物の肉に比べてヘルシーな代替肉はダイエットにも適し、減量中のアスリートにも人気となりそうです。

課題は、その加工にかかるコストがどれぐらいになるかということです。その条件をクリアし、それを好む人の口に合うように改良されていけば、代替肉が主流となるかもしれないですね。

 

 

English edition

 

Today's blurbs

Today's blurb is about the "fourth meat" that may be on the market

https://news.yahoo.co.jp/articles/349d07a82857a70e95af2e61eb9c4522f79c1b6e

 


The reason behind the growing popularity of the "fourth meat" after cows, pigs and chickens is that the environmental impact of the livestock industry, which consumes huge amounts of grain, is being questioned in terms of sustainability, in addition to the health consciousness that is spreading worldwide. In addition, as the greenhouse effect of methane gas emitted into the atmosphere from livestock farming has become an issue, attention has also been focused on the aspect of combating global warming.

 


 Not wanting to miss out on the momentum, food manufacturers have been introducing new products one after another. This spring, Itoham launched curry and stew made with soy meat. The product manager is confident, saying, "We have recreated the texture of the meat fibers and the texture of the food. As for existing products, ham cutlets and nuggets are said to be popular, and the lineup will be expanded to 14 products. Under the "Nachumeat" brand, Nippon Ham has added gyoza and shumai to its frozen food products, which previously did not include alternative meat products. With the related products, the company aims to sell about 1.2 billion yen in 2022.

 The number of chains handling meat alternatives in restaurants is also expanding. In December last year, Dining Innovation (Tokyo) began offering the "NEXT Kalbi" meat substitute at all of its "Yakiniku Like" restaurants, where customers can enjoy yakiniku alone. It is said that about 70% of the customers who order the meat do not order meat, but only eat the meat alternative. Sooh Arimura, president of Yakiniku Like (Tokyo), explains, "Since we have one roaster for each customer, we can accommodate group customers who are vegetarians.

 Kirin Holdings offers three types of menu items at its Kirin City restaurant, including a menchikatsu made with ingredients from DAIZ (Kumamoto City), a plant meat venture, which is gaining popularity. At Moss Food Service, the hamburger chain "Moss Burger" now offers a choice of soybean-derived "Soy Patty" as an ingredient in its main products.

 


Soybeans are also familiar in Japan, being served as "tofu hamburgers" in school lunches, and I feel that interest in healthy eating was high in Japan even before the boom.

In addition, soybeans are a staple food in other countries and can be eaten by people who cannot eat meat due to regional or religious issues, so it seems likely that the market will expand.

 

 

 

 Alternative meats, such as those derived from soybeans, have been gaining popularity because they are high in protein and nutritional value, yet low in fat, and are healthier than animal meat. This trend is more pronounced in the U.S., where people consume more meat than in Japan. 

 In Japan, where, unlike the U.S., soybean-based products such as natto (fermented soybeans) and tofu are consumed on a daily basis, the low environmental impact of these products is one of the reasons why they are gaining support. According to Fuji Oil's calculations based on the calculation method specified by the Ministry of the Environment, the amount of water required to produce soybeans is only one-eighth of that required to produce the same weight of beef.

 Furthermore, soybeans are outstanding in terms of measures to combat climate change, which is gaining momentum around the world. According to Fuji Oil, soybeans emit only 1/85th of the greenhouse gas emissions of beef in terms of carbon dioxide (CO2). The reason for this is the "burps" produced by cows. When cows digest their food in their stomachs, they produce methane, which has 25 times the greenhouse effect of CO2, and release it in their burps.

 

 

The biggest impact is the damage to the environment caused by burping, isn't it?

This is just a case of cows, but humans eat many more kinds of food than cows, so it may be even more dangerous than this.

Global warming is not the overuse of fossil fuels, but human exhalation...

 


High in protein and nutritional value, yet low in fat, and healthier than animal meat, meat alternatives are suitable for diets and are likely to be popular with athletes who are losing weight.

The challenge is how much it will cost to process it. If we can meet that requirement and improve it to suit the palates of those who prefer it, alternative meat may become mainstream.