tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ3/3

今日のボヤキ3/3

今日のボヤキは新しい企業価値の視点についてです。

SDGsの取り組みがどこまでされているのかについての調査です。

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https://news.mynavi.jp/article/20220226-2280141/

 

企業ブランド調査「JSBI」は、今回で第2回目となる。SDGsサステナビリティ活動に対して、関心の高い生活者の視点を重視し、彼らのSDGsや各企業のサステナビリティ活動への認識が、実際の行動(購買や推奨など)にどのような影響を及ぼすのかを分析している。

今回は調査対象企業を17業種から19業種、180社から300社に拡大し、企業の取り組みや商品、及びブランドのサステナブル価値を評価指数化した。

総合1位はトヨタ自動車(TOYOTA)」(111.41)で、2年連続で総合ランキングでトップに立った。2位は昨年同様良品計画(無印良品)」、3位は昨年順位から大きくランクアップしたスターバックスジャパン(STARBUCKS)」だった。


分析対象の300社を19の業種に分類し、業種別の傾向を見ると、評価の高い業種は「薬品・医療用品」「エネルギー」だった。「薬品・医療用品」の業種の12社のうち1社を除き得点が100点以上となった。順位も10社が100位以内に入っている。業種内ギャップも7.34に抑えられていることから、この業種の企業の評価は総じて高いと推測できる。

「エネルギー」も、対象11社のうち8社の得点が100を超え、最高位は7位だった。業種内ギャップは7.80で、この業種は概ね評価が高いという結果が得られた。

 

SDGsへの認知度は84.2%だった。2018年1月調査時は9.3%、昨年は58.1%であったため、ここ数年で認知度が一気に高まったことがわかる。

 

企業間での差別化の項目にSDGが大きくかかわってくるのではないかと考えます。

最近トヨタでは、社長自らCMに出演し環境に配慮した車づくりをアピールしています。また、無印良品スターバックスでは従来のものから紙製への変更を積極的に行っています。

このような活動もブランディングであり、差別化の方法なのかなと思います。

 

 

English edition

 

Today's Blur

Today's blurb is about a new corporate value perspective.

Here is a survey on how far the SDGs are being addressed.

https://news.mynavi.jp/article/20220226-2280141/

 


This is the second edition of the JSBI Corporate Brand Survey, which focuses on the perspectives of consumers, who are highly interested in the SDGs and sustainability activities, and analyzes how their perceptions of the SDGs and each company's sustainability activities influence their actual behavior (purchases, recommendations, etc.).

This year, the number of companies surveyed was expanded from 17 to 19 industries and from 180 to 300, and the sustainability value of corporate initiatives, products, and brands was converted into an evaluation index.

Toyota Motor Corporation (111.41) topped the overall ranking for the second consecutive year, followed by Ryohin Keikaku (MUJI) in second place and Starbucks Japan (STARBUCKS) in third place, a significant improvement from last year's ranking.


The 300 companies analyzed were categorized into 19 industries, and a look at the trends by industry shows that "Pharmaceuticals/Medical Supplies" and "Energy" were the highest rated industries. All but one of the 12 companies in the Pharmaceuticals & Medical Supplies category scored 100 or more points. Ten companies ranked in the top 100. The gap within the industry was kept at 7.34, which suggests that companies in this industry are generally highly rated.

In the "Energy" category, eight of the 11 companies scored above 100, with the highest ranking being 7th. The gap within the industry was 7.80, indicating that companies in this industry are generally highly rated.

 


Awareness of the SDGs was 84.2%, compared to 9.3% at the time of the January 2018 survey and 58.1% last year, indicating that awareness has increased dramatically over the past few years.

 


We believe that SDGs will be a major item of differentiation among companies.

Recently at Toyota, the president himself has appeared in commercials to promote the company's environmentally friendly car manufacturing. In addition, MUJI and Starbucks are actively switching from conventional products to paper products.

I wonder if such activities are also branding and a way of differentiation.