tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ3/22

今日のボヤキ3/22

今日のボヤキはコロナ下におけるモスバーガーの成長の秘密についてです。

モスバーガーって前と印象が変わった気がしませんか?

そんな感じしないという人も、同じハンバーガーチェーン展開しているマクドナルドとはまた違った印象を受けると思います。

マクドナルドは低価格で勝負。モスバーガーは質で勝負。という感じがします。

今回はモスバーガーの分岐点と今についてマーケティングの観点からも少し考えたいと思います。

f:id:tomoki0kun:20220322212918j:image

https://president.jp/articles/-/55254

 

そのころまでのモスバーガーは、「つくったものを売る」というプロダクトアウトの開発を行っていた。商品開発部は「うまいものをつくればよい」という姿勢であり、そこで開発された商品を商品流通部とブランド戦略室が引き継いで、原材料の調達やプロモーションを行うというやり方だった。業績悪化の原因は、この開発方式が時代に合わなくなっていることにあると考えられた。

そこでモスバーガーは、2019年4月から「売れるものをつくる」マーケットイン型へと開発方式を切り替えていく。

あわせて、以前には独立性が高かったブランド戦略室、商品開発部、商品流通部を、新設されたマーケティング本部の下に統合する組織改革も順次行われていった。従前のモスバーガーでも、営業から集まる情報や市場調査のデータは、商品開発部に伝えられていた。しかし、つくる人はつくる人、売る人は売る人という縦割りの組織のもとでは、そこから先のコミュニケーションは活性化せず、いわゆる組織のサイロ化が生じていた。

 

若い母親を中心とした女性たちを新たなメインターゲットと見定め、新規顧客開拓を進めることにした。この世代の女性たちが子供たちとともにモスバーガーを楽しむようになれば、次世代のファン育成にもつながっていく。

長年のファンを大切にしながら、新たなメインターゲットを呼び込み、次世代のファン育成につなげる。そのための商品開発は、経験則だけでは難しい。新たなメインターゲットとなる世代の女性たちは、おいしさだけではなく、自身の健康や環境問題への意識も高い

 

「作りたいものを売る」の時代はコアなファン層が根強く、そこからメインターゲットを大きく変えることの怖さはあったのではないでしょうか?

ターゲットを個人ではなく、グループにして客単価を上げることに成功し、次世代につながる仕組みで長いスパンで考えても崩れない仕組みつくりはこれからの参考にしようと思います。

マーケティング→販売プロセスにつなげていく考え方はどこにいても大きく関わるため、今から多くの情報を集めていきたいと思います。

 

 

English edition

 

In this issue, we will discuss the secret of Mos Burger's growth under Corona.

Do you feel that Mos Burger has changed from its previous impression?

Even if you don't feel that way, you will get a different impression from McDonald's, which also operates the same hamburger chain.

McDonald's is a low-cost competitor. Mos Burger is all about quality. Mos Burger is all about quality.

In this article, I would like to discuss Mos Burger's turning point and its current situation from a marketing perspective.

 


https://president.jp/articles/-/55254

 


Until that time, Mos Burger had been developing a product-out approach, selling what it made. The Product Development Department took the attitude of "just make good food," and the Product Distribution Department and Brand Strategy Office took over the product developed there, procuring raw materials and conducting promotions. The reason for the company's declining performance was thought to be that this development method was no longer in step with the times.

Therefore, starting in April 2019, Mos Burger will switch its development method to a market-in approach of "making what sells.

In addition, organizational reforms were implemented to integrate the Brand Strategy Office, Product Development Department, and Product Distribution Department, which had previously been highly independent, under the newly established Marketing Division. In the previous MOS BURGER, information and market research data gathered from the sales department were passed on to the Product Development Department. However, under a vertically divided organization, with those who make products being those who make them and those who sell them being those who sell them, communication beyond this point was not activated, resulting in a so-called siloed organization.

 


The company decided to develop new customers by identifying women, mainly young mothers, as its new main target. If women of this generation began to enjoy Mos Burger with their children, it would lead to the development of the next generation of fans.

While cherishing longtime fans, the company will attract new main targets and nurture the next generation of fans. Developing products to achieve this goal is difficult to do only by empirical analysis. The new generation of women who will become our main target group is highly conscious of their own health and environmental issues, as well as delicious taste.

 


During the "sell what you want to make" era, you had a strong core fan base, and I imagine there was a fear of drastically changing the main target from there.

I would like to refer to the success in raising the cost per customer by making the target group, not individuals, and creating a system that will lead to the next generation and will not collapse over a long period.

The concept of connecting marketing to the sales process is very important wherever you are, so I would like to gather a lot of information from now on.