tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 8/13

最近アンテナを張っているつもりではあるのですが、なかなかいい話題が見つからないんですよね...wコロナウイルスと国際状況の悪化も一つの原因なのかもしれないですね。

まぁそんな何もしたくないときの今どきのコンテンツといえば”Tiktok”と”YouTube”ではないでしょうか。僅かな隙間時間にもってこいな感じがしますよね!

邪魔で吸い取られる人のサムネイル

この2つは仕組みが似ているようで全然違うの知ってましたか?

だいたいどちらを見ていても同じようなコンテンツが流れてくるなぁと感じませんか?

 

YouTubeTikTok、それぞれの強み

YouTube
YouTubeの強みとしては、上述のように広告効果が高く、他の媒体と比べて認知拡大や販促といった目標を達成しやすいといった点が挙げられます。

企業でチャンネル運用を行っていく場合であれば、その企業の認知拡大や取り扱う商品・サービスの販促などに繋げることが可能です。

また、個人の方であっても自身のファン形成や、その後のグッズ販売、案件収入などにより収益の獲得を見込むことができます。

このように、ビジネスシーンにおいても活発に利用されているという点がYouTubeならではの強みであるといえます。

 

TikTok
TikTokの強みは、非常に幅広い人々にリーチすることができるという点にあります。

YouTubeのように視聴者が自発的に動画を選択するのではなく、流れてくる動画の中から面白い動画を選択するというのが大きな特徴です。

TikTokに投稿された動画は、どのような動画であってもまず一回は「おすすめ」に掲載されるため、視聴者の方々に面白いと思っていただけるか否かが動画を伸ばしていくための肝となります。

 

 

TikTokのおすすめ表示の仕組みと他のSNSとの違い

TikTokアルゴリズムを知るために、まずはTikTokのフィードがどのような仕組みかを理解する必要があります。フィード仕組みの違いは、人気コンテンツの違いにも影響してくるためです。

TikTokTwitterInstagramと異なった仕組みでフィードが表示されます。
Twitterは時間概念が存在し、リアルタイム性が求められる「フロー型」を採用しています。

投稿を何度も見返すコンテンツに向いているのが「ストック型」Instagramです。

フロー型、ストック型はいずれも時系列でコンテンツが並べられているため、投稿から数ヶ月経過するとタイムライン上に表示されない可能性があります。

一方でTikTokは時間概念のない「ループ型」を採用しています。
「ループ型」の特徴は、過去動画も繰り返し再生されることです。動画を何度も見返すことが可能で、面白いコンテンツは何度もフィード画面に表示されます。

TikTokの特性を理解しておくことは、アルゴリズムを理解するうえで必須事項なので、必ず覚えておきましょう。

 

 

フォロワー0でもバズる仕組み
TikTokはフォロワー0でもバズらせてくれる仕組みになっています。誰が動画を投稿しても、自分のアカウントのフォロワーではなく、全く関係のない300ユーザー程度にテスト配信し、300回再生ほどさせてくれます。

テスト配信でいいね数や再生完了数、コメント数、シェア数が多いと、TikTokのAIが「価値のある動画」だと判断し、今度はより多くのユーザーのおすすめフィードに配信してくれます。

そして、おすすめに載って視聴者の反応が良いと、1,000再生、3,000再生、10,000万再生と、どんどんTikTokユーザーのおすすめフィードに露出させ、再生数を伸ばしてくれます。

200再生〜300再生程度で伸びが止まってしまう場合は、TikTokユーザーに全く人気のない動画ということになります。

 

 

TikTokは独自のアルゴリズムで動画を表示しています。
TikTok公式はどのような指標を採用しているのかを示してはいません。現状、以下6つの項目が重要だと考えられています。

・視聴完了率
・視聴時間
・反応(いいね・コメント)
・シェア数
・複数回再生数
・同アカウントの動画の視聴数

 

以上のようなことから最近ではSNSマーケティングInstagramからTikTokに変わりつつあるのは容易に想像できるでしょう。最低限度の準備で誰でも始めることができるのは新たな強みと言えるでしょう。

先日TikTokは上位数パーセントには動画の再生数に応じた金額を支払うと発表もしており、娯楽ツールからマーケティングツールへと活用の仕方や利用者層もこれから変化していくことが予想されます。

 

 

English edition

 

I've been trying to keep my antenna up lately, but I can't seem to find a good topic... I think the coronavirus and the worsening international situation may be one of the reasons for this.

Well, when I don't want to do anything, Tiktok and YouTube are the two best things to do nowadays. They're great for those few spare moments, aren't they?

Did you know that they work in a similar but very different way?

Did you know that the two are very similar, but they are very different?

 


YouTube and TikTok - their respective strengths


YouTube.
The strengths of YouTube are that, as mentioned above, it is highly effective for advertising and, compared to other media, it is easier to achieve goals such as increased awareness and sales promotion.

If a company is operating a channel, it is possible to expand recognition of the company and promote the products and services it handles.

Individuals can also expect to generate income through the formation of their own fans, subsequent sales of goods, and project income.

In this way, YouTube's unique strength is that it is also actively used in the business scene.

 

TikTok
TikTok's strength lies in its ability to reach a very wide audience.

The main feature of TikTok is that viewers do not spontaneously select videos as they do on YouTube, but rather choose interesting videos from a stream of videos.

Videos posted on TikTok, no matter what type of video they are, will first appear in the 'recommendations' section at least once, so whether or not viewers find them interesting is crucial to the growth of the video.

 

How TikTok's recommendations display and how it differs from other social networking sites


To understand TikTok's algorithm, you first need to understand how the TikTok feed works. This is because differences in feed mechanics can affect how popular content is.

TikTok feeds work differently from Twitter and Instagram.
Twitter uses a 'flow-type' feed where the concept of time exists and real-time is required.

Instagram is 'stock-type', which is suited to content that is viewed over and over again.

Both flow- and stock-type content is arranged in chronological order, so it may not appear on the timeline until several months have passed since the post was made.

TikTok, on the other hand, uses a 'loop type' with no time concept.
The "loop type" is characterized by the fact that past videos are played repeatedly. It is possible to watch videos over and over again and interesting content will appear on the feed screen over and over again.

Understanding the characteristics of TikTok is essential to understanding the algorithm, so be sure to keep this in mind.

 

 

How buzz happens even if you have zero followers
TikTok has a system that allows you to get buzz even if you have zero followers. No matter who posts the video, it will be test-streamed to around 300 users who are not followers of your account and have nothing to do with it at all and will get around 300 views.

If the test feed gets a lot of likes, completions, comments, and shares, TikTok's AI decides that it's a 'valuable video' and it will now be distributed to more users' recommendation feeds.

If the video is recommended and viewers respond well, it will be exposed to TikTok users' recommendation feeds and the number of views will increase, from 1,000 views to 3,000 views, to 10 million views, and so on.

If the video stops growing at around 200 to 300 views, it is not popular with TikTok users at all.

 

TikTok uses its own algorithm to display videos.
The TikTok official does not indicate what metrics are used. Currently, the following six items are considered important.

Viewing completion rate
Viewing time
Reactions (likes and comments)
Number of shares
Number of multiple views
Several views of the same account's videos.

 

With the above in mind, it is easy to see why social network marketing is changing from Instagram to TikTok these days. The new advantage is that anyone can get started with minimal preparation.

TikTok has also recently announced that the top few percent will be paid a fee based on the number of views of their videos, and it is expected that the way it is used and the audience will change from entertainment tools to a marketing tool in the future.