tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 8/20

小さなころから大人になっても変わらない”人間関係の難しさ”。

特に「いじめ」は社会課題ではありますが、どこまで外部が介入するものなのかいまだに手探りの段階にあるように思います。

仲間外れや悪口は法的に裁くのが難しく、まして未成年であればなおさら法的責任を問うのは難しいかもしれません。

https://toyokeizai.net/articles/-/600645

家でお酒を飲む男性のイラスト

 

 

いじめと法律

いじめと法律という話になると、多くの人が暴力などの犯罪行為と結びつけて考えます。しかし、いじめと犯罪は別物です。

法律でのいじめの定義は、「被害者がいやだと思ったらいじめ」というものです。被害者の感じ方が重要である点はセクハラやパワハラと同じです。そしてセクハラやパワハラが起きないように会社に監督責任があるのと同じように、学校はいじめが起きないように生徒を指導しなければならない責任を負っています。まずはこの部分を理解しておく必要があります。

いじめと犯罪は別とはいえ、もちろん「いじめであり、犯罪である」ということはあります。相手を殴ってケガをさせるなどがそうです。裏を返せば、こういった暴力に該当しない行為など、態様によっては犯罪にはならないいじめも多くあるわけです。

例えば集団で無視をするなどは、犯罪にはなりません。

つまり「いじめ=犯罪」と考えていると、無視したり、悪口を言ったり、にらんだりといった、認識からこぼれ落ちるいじめが生じてしまいます。これらが「犯罪じゃないから」という理由で横行したら、被害者は追い詰められてしまいます。

ですから「いじめと犯罪はまったく別物だ」ということを、子ども自身も周りの大人も、ちゃんと理解しなければいけないのです。「みんなで無視しているけど、犯罪じゃないからいじめじゃないよね」といったことが起こらないように、犯罪としては対処できないけれども、苦しんでいる子どもを救うために、法律で決められたいじめの定義があるのです。

 

この話からはいじめ加害者に対して法的責任を問うことができない場合もあるということを示唆しています。それは暴力よりももっと陰湿で精神的に追い詰められていくものに関しては証拠も残りづらく、対処が難しいのではないかと考えます。

しかし、法的責任がないからと言って社会的責任から逃れられるわけではないということだと考えます。

「子供だから」「知らなかったから」だけでは済まされないということは教育されないといけないですが、友達や周囲の人との距離感に親や先生が介入するのはどうなんだろうとも思います。まして大人でさえ人間関係の構築、維持には大変な労力を割いているわけで、子供達にも距離を常に意識してなんてことを求めるとそれだけで疲弊してしまう気がします。

要は、

法的責任がすべてではなく、社会的責任も存在するということ。

自分の言動には大きな責任が伴うこと。

この2点を幼少期から何らかの形で理解できるような仕組みが設計できれば居心地の良い社会ができるのかもしれません。

そのためにはさまざまな人種、考えに多く触れる機会をインターネットなどITを駆使して違いに対して違和感を覚えないようにする取り組みが必要なのではないでしょうか?

 

 

English edition

 

The difficulty of human relationships has not changed from childhood to adulthood.

Bullying, in particular, is a social issue, but I think we are still at the stage of exploring the extent to which the outside world should intervene.

It is difficult to legally adjudicate the cases of ostracism and bad language, and it may be even more difficult to hold a person legally responsible if he or she is a minor.

https://toyokeizai.net/articles/-/600645

 

 

 

Bullying and the Law

When it comes to bullying and the law, many people associate bullying with violence and other criminal acts. However, bullying and crime are two different things.

The legal definition of bullying is that it is bullying if the victim feels uncomfortable. The importance of how the victim feels is the same as in sexual harassment and power harassment. And just as a company has a supervisory responsibility to ensure that sexual harassment and power harassment do not occur, schools have a responsibility to guide students to ensure that bullying does not occur. This is the first part that needs to be understood.

Although bullying is not the same as a crime, it is, of course, bullying and a crime. This is true, for example, when you hit someone and injure them. On the other hand, there are many forms of bullying that do not constitute crimes, such as acts that do not constitute violence.

For example, ignoring someone in a group is not a crime.

In other words, thinking that "bullying is a crime" leads to bullying that falls outside of recognition, such as ignoring, bad-mouthing, and scowling. If these are perpetrated because "it's not a crime," the victim is trapped.

Therefore, both the children themselves and the adults around them must understand that "bullying and crimes are completely different. The definition of bullying is defined by law in order to save children who are suffering, but cannot be dealt with as a crime, so that "everyone ignores it, but it is not a crime, so it is not bullying.

 


This story suggests that there are cases where legal liability cannot be held against the perpetrator of bullying. This is because it is more insidious than violence and more difficult to deal with when the bullying is more insidious and psychologically driven, because it is more difficult to leave evidence behind.

However, we believe that the lack of legal responsibility does not mean that one can escape social responsibility.

It is important to be educated that it cannot be just "because they are children" or "because they didn't know," but I also wonder what parents and teachers should do to intervene in the distance between friends and people around them. Even adults have to work very hard to build and maintain relationships, and I think that asking children to be constantly aware of their distance from others would be exhausting.

The point is.

Not all legal responsibilities are legal; there are social responsibilities as well.

There is a great deal of responsibility for one's words and actions.

If we can design a system that allows people to understand these two points in some way from an early age, we may be able to create a comfortable society.

To achieve this, it may be necessary to provide opportunities for people to come into contact with various races and ideas, and to make use of the Internet and other forms of information technology so that people do not feel uncomfortable with differences.