tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

ブクログ 44号

新型コロナウイルスが感染拡大してから3年が経過しようとしています。

最初は未知のウイルスに対して漠然とした恐怖しか抱いていませんでしたが、月日が経つにつれ感染するのが当たり前?のようになってきているような感じがします。

世界はコロナよりも経済復興を目標に動き始めていますが、日本だけはコロナのリスクとうまく向き合えていないように思います。

この書籍では世界ではコロナに対してどのような策を講じ、新たなビジネスチャンスはどこに広がっているのかを考えます。

 

 

概要

働き方とライフスタイルが劇的に変わる中、
世界ではアイデア溢れる新しいビジネスが生まれていた!

新出会い系サービス/スマートミラージム/バーチャル内見/アバタースポーツ観戦/自作発酵食品/臨機応変レストラン/マイクロツーリズム/サブスク野菜/社会貢献型店舗...etc

デンマーク、中国、タイ、インドネシアアメリカ、イギリス他
調査対象15カ国、およそ200事例以上のリサーチから厳選されたビジネスアイデア多数収録!

突破口は「海外」×「若者」?! ニューノーマルを勝ち抜くヒントが見つかる一冊

ニューノーマルを勝ち抜くヒントはここにある。世界中でリサーチした具体的な事例。


新型コロナウイルスという敵に直面し、コロナ禍に苦しみながらも、
私たちは厳しい状況に適応しようとする中で、
ビジネスを新しいステージへと進化させてきた。
日本でもZoomを活用してテレワークを導入したり、
ウーバーイーツで人気料理店のメニューを宅配したり
といった風景も見られるようになっている。

しかし一方で、変わることが苦手な日本人は、
「早く収束してコロナ前の世界に戻ってほしい」と願うばかりで、
アフターコロナやニューノーマルといった次の時代に向けての動きは、
残念ながら、まだまだ限定的だ。

そんな中、世界では、日本以上に厳しい感染状況となり、
ロックダウンも行われた都市も少なくないにもかかわらず、
コロナ禍に対応し、アフターコロナも見据えたアイデア溢れるビジネスが、
世界各国で続々と産声を上げている。

本書は、調査対象15カ国およそ200事例以上という規模で
コロナ禍の世界の動向をリサーチした結果をもとに、
新たなビジネスの動きが見られる事例を紹介すると共に、
日本のビジネスに落とし込むとしたらどうすればいいかという提案まで掲載。

自分のビジネスや生活が関係するジャンルから読んでもいいし、
興味のある事例だけを読むスタイルでも問題ない。
コロナというピンチをチャンスに変え、
未来の希望につながるビジネスを生み出すための
ヒントが満載の一冊だ。

 

VR”や”プラットホーム”というワードがカギになってくるのかなと感じます。

物理的距離や時間をこえたサービスが消費者には新しさがあり、チャンスがあるのかなと思います。

例えば、顔を突き合わせて会議をする必要があれば、それはバーチャルの世界でも可能であると考えます。バーチャルは教育の格差是正の可能性も秘め、なおかつ大きな問題である学校の先生の人員不足の問題解決にもつながるかもしれません。他にも、ファッションなど様々な分野でまず仮想現実で試してから現実に持ってくるという動きが大きくなりつつあります。

今までの常識をひっくり返すようなアイデアも必要だとは思いますが、今の生活の負担軽減やより豊かに暮らせるようなプチアイデアの方が現実味があり消費者にも受け入れられやすく、実現の可能性が大いに高まるのではないでしょうか。

これまではおよそ10年で起きていたパラダイムシフトがコロナウイルスをきっかけにもっと短いスパンで次々と起こっていくと思います。

皆さんはそれに”挑戦”するのでしょうかはたまた”恐怖”におびえ苦しむのでしょうか。

 

 

English edition

 

Three years are about to pass since the new coronavirus spread.

At first, I had only a vague fear of the unknown virus, but as the months have gone by, is it normal to be infected? It feels as if it is becoming more and more commonplace.

The world is starting to move towards economic recovery rather than coronas, but only Japan seems unable to face coronas' risks.

This book considers what measures the world is taking against the corona and where new business opportunities are opening up.

 

Overview.

With working styles and lifestyles changing dramatically, new businesses brimming with ideas are springing up all over the world.
New businesses brimming with ideas are being born all over the world!

New dating services / smart mirror gyms / virtual private viewing / avatar sports games / home-made fermented food / flexible restaurants / micro-tourism / sub-skilled vegetables / socially responsible shops ... etc. .etc.

Denmark, China, Thailand, Indonesia, USA, UK, etc.
Contains many business ideas carefully selected from research on more than 200 cases in 15 countries surveyed!

The breakthrough is 'overseas' x 'youth'? A book where you can find hints for winning in the New Normal.

Here are hints for surviving the new normal. Concrete examples researched from around the world.


Faced with an enemy in the form of the new coronavirus, suffering from the coronavirus disaster.
As we try to adapt to the harsh conditions, we have
we have evolved our business to a new stage.
In Japan, we have introduced teleworking using Zoom and
Uber Eats for home delivery of popular restaurant menus.
and other scenes like these can be seen.

On the other hand, however, Japanese people, who are not good at change, are
They just wish for quick convergence and a return to the pre-Corona world.
Unfortunately, the movement towards the next era of after-corona and the new normal is still limited.
Unfortunately, the movement towards the next era, such as the after-corona and the new normal, is still limited.

In the meantime, the infection situation around the world has become even more severe than in Japan, with some cities even going into lockdown.
Even though many cities have gone into lockdown
Despite this, businesses full of ideas for dealing with the coronary disaster and for after-coronas are springing up one after another in countries all over the world.
The book is based on a survey of 15 countries.

This book researches global trends in corona disasters on a scale of more than 200 cases in 15 countries surveyed.
Based on the results of research into global trends in corona disasters
It also introduces case studies where new business trends can be seen.
It also includes suggestions on how to incorporate these into business in Japan.

You can read the articles from genres related to your own business or lifestyle, or you can read only the articles that interest you.
You can also read only the case studies that interest you.
The pinch of Corona can be turned into an opportunity to
The book is full of tips on how to turn the pinch of Corona into an opportunity
The book is full of hints for turning Corona's pinch into an opportunity and creating a business that will lead to a future hope.

 


I feel that the words "VR" and "platform" will be key.

I think that services that transcend physical distance and time are new and have opportunities for consumers.

For example, if face-to-face meetings are necessary, I believe this is possible in the virtual world. Virtual could also have the potential to correct educational inequalities and still solve the major problem of understaffing of school teachers. There is also a growing trend in various other fields, such as fashion, to try things out in virtual reality and bring them to reality.

While ideas that turn conventional wisdom on its head are necessary, petit ideas that reduce the burden of current lifestyles and make life more affluent are more realistic and easier for consumers to accept and may have a much greater chance of being realized.

I believe that the paradigm shift that used to take place every 10 years will occur one after another in a much shorter period, triggered by the coronavirus.

Will you "take up the challenge" or will you suffer in fear?