tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 8/29

先日京都では祇園祭が開催されました。私はアルバイトでホテルスタッフとして働いているので、その期間の混雑具合は想像をはるかに超えていました。

そんな祭りで注目されるのが山鉾巡業。

様々な大きさ形のものがあり、観覧客を魅了する大きさ美しさがあります。

その祇園祭のこれからのビジネスチャンスはどこに隠されているのでしょうか。

https://diamond.jp/articles/-/306794

 

祇園祭りの歴史

今から1150年前の貞観年間までさかのぼります。当時、疫病、富士山の噴火、大地震が続いたことで、それらを鎮める目的で朝廷が全国66カ国と、同じ数の66本の矛(ほこ)を立てたことに由来します。それを、室町時代に裕福な町衆がそれぞれ趣向を凝らした山鉾へと発展させ、前祭、後祭の期間、合計で33基の山鉾が四条河原町界隈を巡行するのが祭りの一番の見どころとなっています。

 

 

祇園祭の経済効果は莫大だが
山鉾を運営する町会はもうからない

祇園祭は日本の伝統文化の継承として、非常に大切なお祭りです。しかし、その維持には巨額の費用がかかり、その大半は京都の裕福な町衆のポケットマネーで賄われています。33基ある山鉾は、それぞれ100m四方程度の小さな町単位で何百年もの間、保存され受け継がれてきています。

 かつては、それぞれの町の顔役的な商家の家業がスポンサーとして山鉾を支えていました。現在ではそれらの商家の跡地はマンションやオフィスビルとなり、店子がもたらしてくれる家賃と人手が祇園祭を支えてくれているというのですから、時代は変わったものです。

 祇園祭のコンテンツとしての山鉾は、このように非営利的に運営されています。それぞれの町会は、縁起物のちまきや屋台でビールや唐揚げを販売しています。収入は費用に比べればいかにも小さそうです。

 一方でその集客力は莫大です。宵山の夜は30万人前後、山鉾巡行には10万人を超える観衆が京都中心部に詰めかけ、京都の観光経済に多大な恩恵をもたらします。

 京都市内の宿泊客数は、通常であれば1日平均4万人程度ですが、ホテルは明らかに土曜日から宿泊客で激混みになりました。

 祇園祭の経済効果は、関西大学の宮本勝浩名誉教授が約139億円と試算しています。宿泊費、そして観光客が市内に落とす飲食費や土産物費など単純計算で、観光客1人当たり1.8万円になります。

 祭りの一番の見どころである山鉾巡行は巡行ルートに沿って有料の観覧席約1万席が設けられます。一般席の料金は4100円で、コンビニなどで予約販売されるのですが、前述のようにこれが事前で完売です。

 ちなみにプレミアムな席は当然のように存在して、音声ガイド付きの席が9500円、巨大な山鉾を回転させる辻回しを目前で見られる交差点角の席は2万円で、これは高級ホテルのコンシェルジュなどにお願いすると手に入るかもしれないそうです。

 これらのプラチナチケットは、いずれ外国人富裕層向けのプレミア席へと発展しそうですから、奮発して購入するのであればチャンスは今のうちかもしれません。

 

伝統の祭りがDXの方向にビジネス化していくのは致し方ないのかなと思う一方、それで本来の在り方が変わってしまうのには疑問が残ります。

例えば、VRで観覧できるようにカメラを多く設置して、現地で見ている人にしてみれば邪魔な障害物が増えるわけですから、国内のその祭りに対する関心は薄れていき衰退していくことは間違いないかと思います。

そこはあえて現地でしか味わえない興奮や感動を届けることも必要なのではないでしょうか。

”経験価値”というものはこれからますます重要視されてきますし、それがデジタルに置き換わっていくことも予想されますが、従来の形を変えずに世界に広く発信できていくことも残すべき1手なのではと考えます。

 

 

English edition

 

The Gion Festival was recently held in Kyoto. I work part-time as hotel staff, so the crowds during that period were far beyond my imagination.

The Yamaboko procession is the center of attention at such a festival.

They come in various sizes and shapes, and have a size and beauty that attracts spectators.

Where are the future business opportunities hidden in this Gion Festival?

 


https://diamond.jp/articles/-/306794

 


History of the Gion Festival

The Gion Festival dates back to the Jokan period, 1150 years ago. Fuji eruption, and a series of major earthquakes, the Imperial Court set up 66 poles, the same number as the 66 countries in Japan, in order to quell the plague. In the Muromachi period (1333-1573), wealthy merchants developed these floats into elaborate floats, and the main attraction of the festival is the procession of a total of 33 floats around the Shijo-Kawaramachi area during the Mae and Goto festivals.

 

 

 

The economic impact of the Gion Festival is enormous.
But the town councils that operate the floats do not make money.


The Gion Festival is a very important festival as a continuation of traditional Japanese culture. The 33 floats, each about 100 meters square, have been preserved and handed down for hundreds of years in small town units.

 In the past, the family businesses of the merchant families who were the face of each town supported the floats as sponsors. Today, the sites of those merchant houses have been turned into condominiums and office buildings, and the rent and manpower brought by the shopkeepers support the Gion Festival, so times have changed.

 Yamahoko, as the content of the Gion Festival, is thus operated on a non-profit basis. Each town council sells chimaki for good luck and beer and fried food at their stalls. The income seems small compared to the cost.

 On the other hand, its ability to attract visitors is enormous. Around 300,000 spectators on Yoiyama night and over 100,000 for the Yamahoko-junko procession pack the center of Kyoto, providing a tremendous boon to the city's tourism economy.

 The number of overnight guests in Kyoto City normally averages about 40,000 per day, but hotels have obviously been crowded with guests since Saturday.

 The economic impact of the Gion Festival is estimated by Professor Emeritus Katsuhiro Miyamoto of Kansai University at approximately 13.9 billion yen. A simple calculation of the cost of lodging, as well as the cost of food, drink, and souvenirs that tourists drop in the city, comes to 18,000 yen per tourist.

 For the Yamaboko procession, the main attraction of the festival, there are approximately 10,000 seats along the procession route. The price for general seats is 4,100 yen, and they are sold by reservation at convenience stores, but as mentioned above, these seats are sold out in advance.

 Premium seats are available as a matter of course, including seats with an audio guide for 9,500 yen, and seats at the corner of the intersection for 20,000 yen, where you can watch the Tsujikawashi, the rotation of the giant Yamahoko floats, right in front of you.

 These platinum tickets are likely to eventually develop into premier seats for wealthy foreigners, so if you are excited to buy one, your chance may be now.

 


While I think it is inevitable that traditional festivals will become more business oriented in the direction of DX, I have my doubts that this will change the original nature of the festival.

For example, if more cameras are installed so that the festival can be viewed in VR, it will create more obstacles in the way of the people who are watching the festival on site.

I believe that it is necessary to deliver excitement and emotion that can only be experienced locally.

The "value of experience" will become more and more important in the future, and it is expected to be replaced by digital technology, but I believe that one of the things that should be preserved is to be able to widely transmit information to the world without changing the traditional form.