tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 2/10

今日のボヤキ 2/10

 

今日ボヤキは「見えない価値」の作り方についてです。

昨今では”数字”が重要視されがちですが、普段気にしない目に見えない物への価値は一体だれがどのような尺度で測ればよいのでしょうか。

 

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プラズマクラスターが誕生した2000年より前、シャープの季節商品事業は石油ストーブが主力でした。ところがエアコンの普及に伴って、その事業の柱はどんどん力をなくしていきました。そこで、新たな技術や商品を生み出そうと考えたのが、空気清浄機に搭載するプラズマクラスターだったのです。

たいていの方は「きれいな空気」をイメージするとき、森や山、滝など、大自然を思い浮かべると思います。そうした環境の空気について調べてみると、プラスイオンとマイナスイオンのバランスがよいうえに、イオンの総量が多かった。
ならば空気中のイオンを増やすことで、どこにでも森の中のように「きれいな空気」を、人工的に作り出せるのではないかと考えたわけです。
ちょうど、当社が石油ストーブに使っていた技術を応用することで、空気中のイオンを人工的に作り出せること、さらに検証を進めていくにつれ、菌の抑制にも効果が見られることがわかりました。

 

シャープには、「人に真似されるものを作れ」という創業者の言葉が示すように、人と違うことをやろうとするアイデンティティがあります。新製品をつくるときにも、常に「どうしてうちがこれをやるの?」と問われ続けますから。

 

プラズマクラスターの提供価値は、「清潔」「快適」と考えており、そのものの軸は変わりません。でも、そのアプローチ先である「空気」というもののとらえ方は進化していくと思います。たとえば、空気がどれだけきれいになったとしても、そこに生きている人間そのものが「快適」でなかったら、目的は果たしきれていません。「快適」な空気をつくりだした先で、そこにいる人間そのものを「快適」な状態にする。本当の意味での「清潔」や「快適」を突き詰めていくと、人へのアプローチも必要になってくると考えているんです。


たとえば、2017年に登場した「プラズマクラスターNEXT」搭載の空気清浄機で実証した新たな効果です。従来機では1㎤あたり7,000個や25,000個だったイオン濃度を、自然界をはるかに上回る50,000個以上にまで高めたことで、集中力を維持しやすく、ストレスが溜まりにくい環境をつくる*ことを実証しました。空気を清潔・快適にするのは前提として、人に対する“プラスα”の価値を付加しているといえるでしょう。
今までは「空気の中にある困りごと」を見つけ、マイナスからゼロの状態に改善してきたけれど、今後はゼロからプラスの価値を提供していくことが大切になります。
そこを体現する製品なので、未来に向かっていく「NEXT」という名を冠しました。
––菌やウイルスを抑制するだけでなく、心地よい環境づくりの要素としても、空気が注目されているんですね。
空気に関してはまだ「関心が薄い」という方が多いのが現状と考えています。私たち人間は1日に約2.5キロの水分と、約1.5キロの食べ物を摂取していると言われたりしますが、一方で、空気は1日で約15キロも取り込んでいると言われています。
人間が最も多く身体に取り入れているものは、空気なんですね。だからこそ、私たちがもっと真剣に取り組んでいかなければならない課題だと思っています。

 

空気は人間が生きる上で最も重要視されるべきものであり、”空気の価値づくり”は目に見えないためにどれだけシミュレーションしても難しいものがあります。しかしこの談話にも出てくる”五感”への訴えというのはこの先の新たな価値創造・価値創出の面では重要になります。何が顧客に動機づけをするのか、性能や品質での差別化が難しくなる中で人間の本能的部分に強い刺激が必要になってくるのではないでしょうか。

 

 

English edition

 

Today's blurbs 2/10


Today's blabber is about how to create "invisible value.
Today, "numbers" tend to be considered important, but who should measure the value of invisible things that we don't usually pay attention to, and by what scale?


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Prior to the birth of the plasma cluster in 2000, Sharp's seasonal products business was dominated by oil heaters. However, with the spread of air conditioners, that pillar of the business was losing power rapidly. The idea was to create a new technology and product: plasmaclusters in air purifiers.

When most people think of "clean air," they think of the great outdoors, such as forests, mountains, and waterfalls. When we studied the air in such environments, we found that the air had a good balance of positive and negative ions, and that the total amount of ions was high.
We thought that by increasing the amount of ions in the air, we could artificially create "clean air" everywhere, just like in a forest.
By applying the technology we had been using for oil heaters, we found that we could artificially create ions in the air, and furthermore, as we continued to verify the technology, we found that it was also effective in inhibiting bacteria.

Sharp has an identity of trying to do things differently from others, as indicated by the founder's words, "Make something that people will imitate. When we create a new product, we are always asked, "Why are we doing this? When we create a new product, we are always asked, "Why do we do this?

 

We believe that the value provided by plasmaclusters is "cleanliness" and "comfort," and the axis of this value will not change. However, I believe that the way we view "air," the target of our approach, will evolve. For example, no matter how clean the air becomes, if the people living in it are not comfortable, it will not fulfill its purpose. After creating "comfortable" air, we must make the people themselves comfortable. We believe that when we pursue "cleanliness" and "comfort" in the true sense of the word, it is necessary to approach people as well.

For example, this is the new effect demonstrated by the air purifier with "Plasmacluster NEXT" introduced in 2017. By increasing the ion concentration from 7,000 or 25,000 ions per ㎤ in previous models to more than 50,000 ions per ㎤, which is far higher than in nature, we have demonstrated that it creates an environment that makes it easier to maintain concentration and less likely to cause stress*. It can be said that the new product adds "extra" value to people, in addition to making the air clean and comfortable.
Until now, we have found problems in the air and improved it from a negative to a zero state, but in the future, it will be important to provide positive value from zero.
Since this product embodies that, we named it "NEXT," which means "toward the future.
--Air quality is attracting attention not only for inhibiting bacteria and viruses, but also as a factor in creating a comfortable environment.
We believe that many people still have "little interest" in air. We humans are sometimes said to consume about 2.5 kg of water and 1.5 kg of food per day, while we take in about 15 kg of air per day.
So the thing that humans take in the most into their bodies is air. That is why I believe this is an issue we need to address more seriously.

 

Air is the most important thing in human life, and it is difficult to simulate the value of air because we cannot see it. However, appealing to the "five senses," as mentioned in this discussion, will be important in terms of new value creation and value creation in the future. As it becomes increasingly difficult to differentiate products based on performance and quality, strong stimulation of human instincts will become necessary.