tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 9/5

あっという間に8月も終わり9月になり、夏休みも折り返してしまいました。

あと1か月何をすれば充実したと思える夏休みになるのかなと考えていました。

そこで「何をするか」ではなく、「何を捨てるか」もありだなと考えるようになりました。

 

 

人間の最上位ニーズは「ラクをしたい」
突然ですが、過去に流行ったダイエット(手法)を列挙してみましょう。

青汁ダイエット、りんごダイエット、痩せるせっけん、ボディーブレード、黒酢ダイエット、グレープフルーツダイエット、豆腐ダイエット、乗馬マシンダイエット、巻くだけダイエット、朝バナナダイエット、ロングブレスダイエット、きゅうりダイエット…と枚挙に暇(いとま)がありません。

なぜダイエットはファッド(Fad:伝播範囲が狭く、持続性の短い、歴史的連続性がない小規模かつ一時的な流行)の宝庫なのか。

それは、誰もが「ラクをして痩せたい」という淡い期待を持っているからです。

ビジネスの世界で多くの人が新薬に手を出してしまうのも同じ心理なのでしょう。

面倒なことはしたくない。手間をかけたくない。ラクをしたい。予算はかけたくない。小難しいことはよくわからない。リスクは取りたくない(確実に成果を出したい)。でも即効性のある施策が打ちたい…。

新商品開発や商品改善のためにグループインタビューやデプスインタビューを行い、ニーズ構造化分析(パネルの発言をグルーピングして、ピラミッド型に下位→中位→上位→最上位とニーズを構造化して行くと、ほぼ確実に「手間をかけたくない」「ラクをしたい」が最上位ニーズのひとつとして出現します。

人はラクをしたい生き物だからこそ、「○○はもう古いですよ」「次は△△ですよ」「今度こそ本物ですよ」「乗り遅れちゃまずいですよ」「競合もはじめましたよ」と耳元で甘言を囁かれるとグッときてしまうのでしょう。

 

今回はビジネスのお金の話ではありますが、お金も時間も「有限」なのには変わりないことです。

私も9月はほぼ休みといえるとモノがないスケジュールとなっていますが、だからこそ優先順位をつけて何を成し遂げることに注力するのかを見直そうと思います。

目標にしていたアルティメットは先日行われた関西予選は1位通過することができ、来月行われる福島での全国大会に向けてさらなるレベルアップが必要になります。まずはそこを最優先にして後は何を削るのかを考えていこうと思います。

 

 

English edition

 

In the blink of an eye, August has come to an end, September has come and gone and the summer holidays have come to a close.

I was thinking about what I should do for one more month to make my summer holiday a fulfilling one.

Then I started to think that instead of "what to do", there is "what to throw away".

 


https://note.com/ikedanoriyuki/n/n59c4f703f54c

 

 

 

The top human need is 'I want it to be easy'
Suddenly, let's list the diets (methods) that were popular in the past.

Green juice diet, apple diet, skinny soap, body blade, black vinegar diet, grapefruit diet, tofu diet, horse riding machine diet, just roll up diet, morning banana diet, long breath diet, cucumber diet... The list is endless.

Why are diets a treasure trove of fads (small-scale, temporary fads with a narrow spread, short sustainability and no historical continuity)?

It is because everyone has the faintest expectation that they want to lose weight in an easy way.

It is probably the same psychology that makes many people in the business world turn to new drugs.

I don't want to go through the hassle. I don't want to go through the hassle. I want it to be easy. I don't want to spend a budget. I don't understand the small details. I don't want to take risks (I want to ensure results). But I want to implement measures that have an immediate effect...

When group interviews and depth interviews are conducted for new product development and product improvement, and needs structuring analysis (grouping the panel's comments and structuring the needs in a pyramid from lowest to middle to highest to highest) is carried out, it is almost certain that "I don't want to spend time and effort" and "I want to make things easier" will appear as one of the top-level needs. This is because people are creatures that want things to be easy.

People are creatures that want it easy, which is probably why they are so excited when someone whispers sweet nothings in their ear such as "XX is old", "The next step is XX", "This time it's the real thing", "Don't miss the boat" or "The competition is starting too".

 


This time we are talking about money in business, but money and time are both finite.

I also have a schedule with no things in September that I could almost call a holiday, but that's why I'm going to reassess my priorities and what I'm going to focus on accomplishing.

In Ultimate, which was my goal, I was able to pass the Kansai qualifiers held the other day in first place, and I need to further improve for the national tournament in Fukushima next month. First of all, I will make that my top priority and then I will think about what to cut back on.