tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 6/25

今日のボヤキ 6/25

よいっす

6月より外国人の入国制限が緩和され、日本にも3年前のような活気は戻ってくるのでしょうか?

日本は観光地として今なおランキングトップにいますが、従来の観光とは少し様子が違うようです。

 

https://manamina.valuesccg.com/articles/1809

 

日本での「コト消費」
最近、来日する外国人観光客にははっきりとした目的を持った人が増えてきているようです。物を購入するばかりではなく、「コト消費」といわれる体験型の消費を重視する観光客が増加の傾向にあるようです。

日本に来なければできない体験・経験は沢山あるでしょう。テレビ番組にもありますが、日本独自の文化が持つ珍しさや美的感覚、価値観などを実体験することにより、リアルに充実し、それを突き詰めることで幸福を実感するという正の循環を生み出すために、来日して実体験するわけです。日本及び日本人と趣味や仕事で直接触れ合いたいと思う外国人が増えているのはそのような事実に基づきます。新型コロナが終息したら、日本に行きたいと考える外国人が多く、日増しに人気が高まっているという話もよく聞きます。

 

経験価値マーケティング
経験価値マーケティングについて、もう少し掘り下げることにしましょう。経験価値には5つの要素があるとされています。

「SENSE」(感覚的価値)、「FEEL」(情緒的価値)、「THINK」(創造的・認知的価値)、「ACT」(身体的価値)、RELATE(所属する組織における関係性から得られる価値)の5つです。

もちろん、5つの要素の全てを満たさなくても、経験価値を生み出すことは可能です。それぞれの顧客に則した経験価値を5つの要素をどのように組み合わせて提供するかがポイントです。

 

観光は見るから経験に変わっていくようです。この経験と結び付ける観光は最初こそ難しいように思いますが、個人により感じ方・見方が変わるとたとえ同じ観光地でももう1度訪れたいと思う人が増えるのではないでしょうか?

例えば、京都ではアドベンチャーツーリズムと呼ばれるサイクリングが人気で、主に嵐山周辺を中心ににぎわいをみせています。海外では日本以上にSDGsに関心が高く、自然をテーマにした観光業はもうしばらく成長を見せていくと思います。

 

新たな観光スタイルを是非今のうちに体験してはいかがでしょうか?

 

 

English edition 6/25

 

With the easing of restrictions on foreigners entering Japan starting in June, will Japan ever be as vibrant again as it was three years ago?
Japan is still at the top of the rankings as a tourist destination, but things are looking a little different from traditional tourism.


https://manamina.valuesccg.com/articles/1809

 

Kotoconsumption" in Japan
Recently, an increasing number of foreign visitors to Japan seem to have a clear purpose in mind. The number of tourists who are not only buying things, but are also emphasizing "koto consumption," or experience-based consumption, seems to be on the rise.
There are many experiences that one cannot have without coming to Japan. As seen in TV programs, people come to Japan to actually experience the rarities, aesthetics, and values of Japan's unique culture in order to create a positive cycle of real fulfillment and happiness by going through them. This is the reason why more and more foreigners want to have direct contact with Japan and Japanese people in their hobbies and work. We often hear that many foreigners want to visit Japan once the new Corona is finished, and that the popularity of Japan is growing by the day.

 

Experience Value Marketing
Let's dig a little deeper into experience value marketing. There are five elements of experience value.
Sense" (sensory value), "Feel" (emotional value), "Th (emotional value), THINK (creative/cognitive value), ACT (physical value), and RELATE (value of the body). RELATE (value derived from relationships within the organization).
Of course, it is possible to create experience value without fulfilling all five elements. The key is how to combine the five elements to provide experience value to each customer.

 


Tourism seems to change from seeing to experiencing. However, if the way individuals feel and see things changes, more people will want to visit the same sightseeing spot again, even if it is the same place.

For example, in Kyoto, cycling, known as adventure tourism, is very popular, especially in the Arashiyama area. Overseas, people are more interested in the SDGs than in Japan, and I believe that the nature-themed tourism industry will continue to grow for some time to come.


Why not experience a new style of tourism while you still can?