tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 2/27

今日のボヤキ 2/27

 

昨年末あたりから一部著名YouTuberが広告収入が激減していると言及したことから、「YouTuber」ブームがいよいよ終わるのではないか、「オワコン」なのではないかという報道が過熱しているようです。

特に、広告収入が10分の1や5分の1に激減したと明言したYouTuberが多数でていたことや、昨年の10月に発表された決算から、YouTube広告が前年同期比で初の減少に転じたことが重なって、「オワコン」説が大きくなっている面もあるようです。

参考:Alphabetは微増収大幅減益 YouTube広告が2%減と広告全般が不調

ただ、実際のデータを見てみると、現在日本で報道されているようなYouTuber「オワコン」説は、間違っているどころかデマに近いレベルのポイントがずれた報道であることが分かります。

 

では、なぜ日本の一部のYouTuberは「オワコン」と言われるほど収入が激減しているのか。

それには下記の4つのポイントがあると考えられます。

■芸能人やテレビ局などライバルの増加

YouTubeショートの台頭

■広告主のカテゴリやチャンネル指定の増加

YouTubeの広告以外の収益の多様化

 

従来型のプラットフォームからの広告収入だけでなく、ファンからのグッズ購入や直接課金が可能になった現在の時代は「クリエイターエコノミー」と表現されます。

従来型のYouTubeからの広告収入だけで生きている人を「YouTuber」と呼ぶのに対して、複数のプラットフォームや収益モデルを組み合わせた「クリエイター」が増えている時代とも言えるわけです。

この「クリエイターエコノミー」においては、過激な情報発信によって一時的に大勢の注目を集めるのではなく、「1000人の真のファン」と呼ばれるようなクリエイターのために課金をいとわないファンとの関係値を築くことの方が重要だと言われています。

実は、現在のYouTubeの環境変化の中で「オワコン」になっているのは、いわゆる迷惑系YouTuberと呼ばれるような過激なYouTuberや、時代の変化についていけていないYouTuberだけという言い方もできます。

真のファンとの密な関係を作れているHIKAKINさんのようなYouTuberは、これから真の「クリエイター」として、更に活動の幅を拡げていくことになるはずです。

https://news.yahoo.co.jp/byline/tokurikimotohiko/20230224-00338500

 

YouTubeが世の中に浸透し、多くの人が手を出したがために1人の取り分が少なくなっていしまうのはだいたい予想がつくのではないでしょうか。また、もともとバックに多くのファンがいるタレントの参入は多きな衝撃となったのではないでしょうか。最後にも書かれているようにYouTubeだけの広告収入で生き残っていくのは厳しいようで、現に広告収入の単価は減少しているため、”クリエイター”として幅広く活動することが求められるようです。

普段何気なく見ているYouTubeの裏側は壮絶な争いが繰り広げられているようですね、、。

 

 

 

English edition

 

Today's Blurbs 2/27

 

Since around the end of last year, some prominent YouTubers have mentioned that their advertising income has drastically decreased, and reports that the "YouTuber" boom may finally be over or that it is a "wacon" seem to be heating up.
In particular, the fact that many YouTubers have stated that their ad revenues have plummeted by one-tenth or one-fifth, and that YouTube ads have turned to a year-on-year decline for the first time since the financial results were announced last October, have contributed to the "wacon" theory.
(Reference: Alphabet posted a slight increase in revenue and a significant decrease in profit, with YouTube ads down 2% and advertising in general underperforming.
However, looking at the actual data, it is clear that the "wacon" theory of YouTubers as currently reported in Japan is not only incorrect, but is a false report that misses the point at a level close to that of a hoax.

 
So why have some YouTubers in Japan seen their incomes plummet to the point of being called "wackos"?
We believe there are four main reasons for this

■Increase of rivals such as celebrities and TV stations

The rise of YouTube shorts

■Increase in advertisers' category and channel designations

Diversification of YouTube's non-advertising revenue

 

The current era is described as the "creator economy," in which goods can now be purchased and charged directly by fans, in addition to advertising revenue from traditional platforms.
In contrast to "YouTubers" who live solely on advertising revenue from traditional YouTube, "creators" who combine multiple platforms and revenue models are on the rise.
In this "creator economy," it is said that it is more important to build relationship values with fans who are willing to pay for the creators, who are called "1,000 true fans," rather than to temporarily attract the attention of many through extreme information transmission.
In fact, it could be said that the only YouTubers who are "wacky" in the current changing YouTube environment are the extreme YouTubers, the so-called "annoying YouTubers," or YouTubers who have not kept up with the changing times.
YouTubers like HIKAKIN, who are able to create close relationships with their true fans, will be able to further expand their activities as true "creators" in the future.
https://news.yahoo.co.jp/byline/tokurikimotohiko/20230224-00338500

 

It is easy to predict that as YouTube spreads throughout the world and more and more people get involved, one person's share will become less and less. Also, the entry of a celebrity with a large fan base must have been a big shock. As mentioned at the end of this article, it is difficult to survive on advertising revenue from YouTube alone, and the unit price of advertising revenue is actually decreasing, so it seems that people are required to work widely as "creators.

It seems that there is a fierce battle going on behind the scenes of YouTube, which we usually watch without thinking about it.