tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 3/16

今日のボヤキ 3/16

 

 

メタバースとは、仮想現実技術を用いて作られた、現実世界とは異なる世界観を持つオンライン空間のことを指します。

メタバースは、現実世界の制約を受けないため、様々な可能性があります。例えば、現実世界では実現が難しい場所や状況を、自由自在に創り出すことができます。また、メタバース内では人々が自由に行動することができるため、交流やコミュニケーションもより自由度が高くなるとされています。

現在、メタバースは主にゲームや仮想空間として利用されていますが、将来的には様々な分野での利用が期待されています。例えば、教育やビジネス、医療など、様々な分野での活用が考えられています。

 

 

メタバースの活用分野には、以下のようなものがあります。

  1. ゲーム:メタバースは、現在でもゲーム分野において最も広く利用されています。オンラインゲームの世界を拡張し、より没入感を高めることができます。
  2. エンターテイメント:メタバースは、コンサートや映画、テーマパークなどのエンターテイメント分野においても利用されることがあります。例えば、バーチャル空間でのコンサートや映画上映、仮想テーマパークの提供などが考えられます。
  3. 教育:メタバースは、教育分野においても利用されることがあります。例えば、バーチャル教室や博物館、歴史的場所などの再現が可能で、より実践的な学習環境を提供することができます。
  4. ビジネス:メタバースは、ビジネス分野においても利用されることがあります。例えば、オンライン会議やバーチャルオフィスの提供、商品の展示や販売などが考えられます。
  5. 医療:メタバースは、医療分野においても利用されることがあります。例えば、バーチャル治療や訓練、健康管理などが考えられます。

以上のように、メタバースは様々な分野での活用が期待されています。将来的には、より多様な活用方法が考えられることでしょう。


現在の技術水準では、脳とメタバースの直接的な接続はまだ実現していません。ただし、近年の脳科学の研究により、脳波を利用したインタフェース技術の開発が進んでいます。

具体的には、脳波を計測し、それを解析して特定の思考パターンや感情を検出し、それに応じた行動をするインタフェース技術が開発されています。これにより、将来的には脳波を利用して、メタバース内で自由自在に操作することができるようになる可能性があります。

ただし、現在の技術水準では、脳波を利用したインタフェース技術はまだ実験的な段階にあり、正確性や応答速度などに課題が残されています。さらに、脳波を利用したインタフェース技術が個人の意図を正確に捉えられるようになるには、まだ技術的な進歩が必要とされます。

 

 

メタバースは、バリアフリー社会の実現に大きな貢献をすることができます。以下に、その可能性をいくつか紹介します。

身体的障がいを持つ人のアクセシビリティ向上:メタバースは、仮想空間での活動を通じて、身体的障がいを持つ人でも自由自在に移動することができます。例えば、車椅子での移動が困難な場所でも、仮想空間であれば自由に行動することができます。
聴覚障がいを持つ人のコミュニケーション支援:メタバースでは、テキストチャットや字幕を利用したコミュニケーションが可能です。これにより、聴覚障がいを持つ人でも、コミュニケーションに支障をきたすことなく、メタバース上で自由に交流することができます。
視覚障がいを持つ人の情報提供支援:メタバースでは、音声案内や立体音響技術などを活用することで、視覚障がいを持つ人にも適切な情報提供が可能です。例えば、バーチャル空間内の道案内や展示物の説明、コンサートや映画の音声案内などが考えられます。
地理的・社会的なバリアの解消:メタバースでは、物理的な制約や社会的なバリアを受けることなく、自由な交流が可能です。例えば、地理的な距離や言語の壁を超えて、多様な人々と交流することができます。
以上のように、メタバースバリアフリー社会の実現に向けて大きな可能性を秘めています。将来的には、より多様な人々がメタバースを活用し、共存共栄する社会が実現することが期待されます。

 

 

  • 社会的孤立を解消

メタバースは、社会的孤立を解消するための新しい手段として期待されています。以下に、その理由をいくつか紹介します。

地理的な距離や障害による社会的孤立の解消:メタバースは、地理的な距離や身体的な障害による社会的孤立を解消することができます。仮想空間上での交流や活動は、物理的な制約を受けずに自由に行うことができます。
コミュニケーションの機会の拡大:メタバースは、多様な人々とコミュニケーションする機会を提供することができます。例えば、仮想空間内でのゲームやアバターの活動、グループチャットなどを通じて、人々が新たなつながりを作ることができます。
身元を隠してコミュニケーションすることができる:メタバースでは、仮想空間上でのアバターを通じて、身元を隠したコミュニケーションを行うことができます。これにより、社会的なプレッシャーや偏見、差別などによる孤立を解消することができます。
ただし、メタバースが社会的孤立を解消するためには、実際に多様な人々が参加し、交流が行われることが必要です。また、仮想空間でのコミュニケーションには、オンライン上でのリスクやトラブルもあるため、適切なセキュリティ対策やルールが整備されることも重要です。

 

 

メタバースに関する論文や実験データは、現在非常に多くのものが存在しています。以下に、一部を紹介します。

"The Potential of Virtual Reality in Social Skills Training for People with Autism Spectrum Disorders"(2018年): この論文は、メタバースを用いた自閉症スペクトラム障害ASD)の社会的スキルトレーニングの可能性について報告しています。著者らは、メタバースでのインタラクションが、ASDの人々にとってよりコントロール可能で、より意図的であるため、社会的スキルトレーニングに効果的であると考えています。
"Virtual Reality in Education: A Tool for Learning in the Experience Age"(2018年): この論文は、メタバースを教育に活用する可能性について報告しています。著者らは、メタバースを用いた学習が、従来の教育手法よりも効果的であることを実験データに基づいて示しています。
"Effects of social VR-based physical activity on older adults’ cognitive function and physical function"(2021年): この論文は、メタバースを用いた運動が高齢者の認知機能と身体機能に与える影響について報告しています。著者らは、メタバースを用いた運動が高齢者の認知機能と身体機能を改善することを示しました。
以上のように、メタバースに関する研究は現在非常に活発に行われており、様々な分野での応用可能性が研究されています。

 

 

 

 

English edition

 

Today's Blurbs 3/16



What is a Metaverse?
A metaverse is an online space created using virtual reality technology that has a different worldview from the real world.
Because a metaverse is not subject to the constraints of the real world, it offers a variety of possibilities. For example, it is possible to freely create places and situations that are difficult to realize in the real world. Also, because people can act freely in the metaverse, it is believed that interaction and communication will have a higher degree of freedom.
Currently, the metaverse is mainly used for games and virtual spaces, but it is expected to be used in a variety of fields in the future. For example, it is expected to be used in education, business, medicine, and many other fields.



Fields of Application of the Metaverse
The fields of application of the metaverse include the following
Gaming: The metaverse is still most widely used in the gaming field. They can extend the world of online games and make them more immersive.
Entertainment: Metaverses can also be used in the entertainment sector, such as concerts, movies, and theme parks. For example, concerts and movies could be shown in virtual spaces, or virtual theme parks could be offered.
Education: Metaverses can also be used in the education sector. For example, virtual classrooms, museums, and historical sites can be recreated to provide a more hands-on learning environment.
Business: Metaverses can also be used in the business sector. For example, they can provide online conferencing, virtual offices, or showcase and sell products.
Healthcare: Metaverses can also be used in the healthcare sector. For example, virtual treatment, training, and health care.
As mentioned above, the metaverse is expected to be used in a variety of fields. In the future, more diverse applications will be possible.

At the current level of technology, direct connection between the brain and the metaverse has not yet been realized. However, recent brain science research has led to the development of interface technology using brain waves.
Specifically, interface technology is being developed that measures brain waves, analyzes them to detect specific thought patterns and emotions, and acts accordingly. This may allow for the future use of brain waves to operate freely within the metaverse.
However, at the current level of technology, brainwave-based interface technology is still in the experimental stage, and there are still issues to be addressed in terms of accuracy and response speed. Furthermore, technological advances are still needed before EEG-based interface technology can accurately capture the intentions of individuals.



Contribution of Metaverse to Society
Metaverse can make a significant contribution to the realization of a barrier-free society. Below are some of the possibilities.
Improved accessibility for people with physical disabilities: Metaverse allows people with physical disabilities to move freely through activities in virtual space. For example, even in places that are difficult to navigate in a wheelchair, they can move freely in a virtual space.
Communication support for people with hearing disabilities: In the Metaverse, communication is possible through text chat and subtitles. This allows people with hearing impairments to interact freely in the Metaverse without any hindrance to communication.
Information provision support for the visually impaired: The Metaverse can provide appropriate information to people with visual impairments by utilizing voice guidance and stereophonic technology. For example, directions in virtual spaces, explanations of exhibits, audio guidance for concerts and movies, etc. can be considered.
Elimination of geographical and social barriers: In the metaverse, people can interact freely without physical restrictions or social barriers. For example, one can interact with a diverse range of people, transcending geographical distance and language barriers.
As described above, the metaverse holds great potential for the realization of a barrier-free society. In the future, it is expected that more diverse people will utilize the metaverse and realize a society of co-existence and co-prosperity.



Eliminating Social Isolation
The metaverse is expected to be a new means of reducing social isolation. Here are some reasons why
Eliminating social isolation due to geographical distance or disability: Metaverse can eliminate social isolation due to geographical distance or physical disability. Interactions and activities can be freely conducted in virtual space without physical restrictions.
Expanded opportunities for communication: A metaverse can provide opportunities to communicate with a diverse range of people. For example, people can make new connections through games, avatar activities, and group chats within the virtual space.
Communication with concealed identities: The metaverse allows people to communicate with concealed identities through their avatars in virtual space. This can help people to break the isolation caused by social pressure, prejudice, and discrimination.
However, in order for the Metaverse to eliminate social isolation, it is necessary for diverse people to actually participate and interact with each other. It is also important that appropriate security measures and rules are in place for communication in virtual space, as there are online risks and troubles.



Papers and experimental data on the metaverse
There are currently a great number of papers and experimental data on the metaverse. Some of them are introduced below.
"The Potential of Virtual Reality in Social Skills Training for People with Autism Spectrum Disorders" (2018): this paper reports on the use of the metaverse for social reports on the potential for social skills training. The authors believe that interaction in the metaverse is more effective for social skills training because it is more controllable and more intentional for people with ASD.
"Virtual Reality in Education: A Tool for Learning in the Experience Age" (2018): this paper reports on the potential for using the metaverse in education. The authors show, based on experimental data, that learning with the metaverse is more effective than traditional educational methods.
"Effects of social VR-based physical activity on older adults' cognitive function and physical function" (2021): this paper reports that exercise using a metaverse effects on cognitive and physical function in older adults. The authors showed that exercise with metaverse improves cognitive and physical function in older adults.
As mentioned above, research on the metaverse is currently very active and its potential applications in various fields are being investigated.