tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 2/15

今日のボヤキ  2/15

今日のボヤキは最近スーパーから消えた500mlのペットボトルについてです。

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https://news.yahoo.co.jp/articles/45e9a7cf09626781a23ad3fa33724cac7d8be228

 

家庭で飲み切るサイズを想定
Q.2021年から、多くのスーパーやドラッグストア、ディスカウントストアで、350ミリリットルと700ミリリットルのコカ・コーラを見るようになりました。そもそも、なぜこれらのサイズの商品を開発したのでしょうか。

担当者「単身世帯や2人世帯が増えていることや、購入場所によって、飲み方や飲む量に違いがあることに注目したからです。当社の調査で、スーパーやドラッグストア、ディスカウントストアでコカ・コーラを買った人の約7割は、その場ですぐに飲まずに、自宅に持ち帰ってから飲んでいることが分かりました。また、屋外で飲む人に比べて、自宅で飲む人は、1回当たりの飲む量が若干少ないことも分かりました。

コカ・コーラなどの炭酸飲料は、一度キャップを開けると炭酸が抜けていくので、飲み切れなかったときに冷蔵庫などで保管しておくと、味が落ちます。そこで、一度に飲み切れるサイズの商品を提案することで、新たな需要が生まれるのではないかと思い、スーパーやドラッグストア、ディスカウントストア向けに350ミリリットル、700ミリリットルの商品を開発しました。350ミリリットルは1人で、700ミリリットルは2人で飲むことを想定しています

 

Q.一方、コンビニエンスストア自動販売機では、これまで通り500ミリリットルのコカ・コーラが売られています。なぜなのでしょうか。

担当者「コンビニエンスストア自動販売機で買った人は、自宅に持ち帰らずに、屋外ですぐに飲むことが多いからです。特に都市部の場合、コンビニエンスストア自動販売機が多いので、すぐに飲みたい人はこれらの場所で買う傾向にあります」

各サイズの希望小売価格は、350ミリリットル(税別120円)、500ミリリットル(税別140円)、700ミリリットル(税別195円)です。

 

まず、「マーケティング」がとても重要視されていているなと感じます。同じ商品でもターゲットを絞って、戦略を変えている点に驚かされます。

しかし、価格を見ると以前よりも割高になっていますよね。350を買うのなら、700を買ってしまおうと考える人も多いのではないのでしょうか?そこもまた戦略の一つなのかもしれませんね。

 

 

English edition

 

Today's blurbs

Today's blurbs are about the 500ml plastic bottles that have recently disappeared from supermarkets.

https://news.yahoo.co.jp/articles/45e9a7cf09626781a23ad3fa33724cac7d8be228

 


Assuming the size to be drunk up at home
Q. Since 2021, I have been seeing 350ml and 700ml Coca-Cola in many supermarkets, drugstores and discount stores. Why did you develop these sizes of products in the first place?

Manager: "It was because we noticed that the number of single-person and two-person households is increasing, and that there are differences in how and how much people drink depending on where they buy the product. Our survey revealed that about 70% of people who buy Coca-Cola at supermarkets, drugstores, and discount stores do not drink it right away, but bring it home and drink it afterwards. We also found that those who drink at home drink slightly less per serving than those who drink outdoors.

Coca-Cola and other carbonated beverages lose their carbonation once the cap is opened, so if you store them in the refrigerator when you can't finish them, they lose their taste. Therefore, we developed 350ml and 700ml products for supermarkets, drugstores, and discount stores, thinking that we could create new demand by offering products in sizes that can be drunk in one go. 350ml is for one person, and 700ml is for two people. The 350ml is designed for one person, and the 700ml for two people.

 


Q. On the other hand, convenience stores and vending machines continue to sell 500ml Coca-Cola. Why is that?

A. "The reason is that people who buy Coca-Cola at convenience stores and vending machines tend to drink it right away outdoors instead of taking it home. Especially in urban areas, there are many convenience stores and vending machines, so people who want to drink it right away tend to buy it at these places.

The suggested retail prices for each size are 350ml (120 yen excluding tax), 500ml (140 yen excluding tax), and 700ml (195 yen excluding tax).

 


First of all, I feel that "marketing" is very important. I am amazed at how they are changing their strategies to target the same products.

However, if you look at the price, it's more expensive than before, isn't it? This may be one of the strategies of the company.