tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ2/26

今日のボヤキ2/26

今日のボヤキは最先端として考えられていたGoogleがもう時代遅れなのではないかと考えられている記事についてです。

Google検索エンジンは皆さんも毎日?ぐらいの頻度で使ってるのではないでしょうか?予測変換機能も便利且つ優秀で、あれなしでは何万とヒットする検索結果の中から最適なものを選ぶのは困難を極めるでしょう。

f:id:tomoki0kun:20220227112352j:image

https://gigazine.net/news/20220217-google-search-dead/

 

 

DKBによると、2022年2月時点で最も人気のある検索エンジンはソーシャル掲示板サイトのRedditだとのこと。ただし、Redditの検索インターフェイス自体は満足のいくものではないので、ユーザーはGoogle「検索ワード+redditというフレーズを使って検索しているそうです。

 

Google検索がこのような「死にかけ」と呼ばれてしまう原因として、DKBはまず「広告」を挙げています。本来、検索結果の上位には検索したフレーズと関連性が高く質の高いページが表示されることが望ましいにもかかわらず、広告によってその競争が崩れてしまいます。Google自身がかつて検索結果をお金で買うことへ批判していたと指摘されていたり、Googleの共同創始者であるセルゲイ・ブリンラリー・ペイジも1998年時点に「現在の商業用検索エンジンは広告が主要なビジネスモデルになっていますが、広告ビジネスモデルの目標はユーザーに質の高い検索を提供することと必ずしも一致しません」と発言していることが取り上げられています。

 

次にDKBGoogle検索の問題点として挙げているのがSEO対策」についてです。SEO(Search Engine Optimization:検索エンジン最適化)とは、検索エンジンでヒットしやすいようにするマーケティング戦略のこと。このSEOによって「Googleで上位に食い込むこと」を唯一の仕事にしている人が山ほどいるため、「傾向と対策」が重視されて検索結果の品質が悪化しているのだとDKBは指摘しています。

 

Googleも一つの私企業であるため利益を求めるのは確かですが、利益を求めすぎた結果、ユーザーが離れてしまっています。皆さんも最近感じていたのではないでしょうか?

次なる検索エンジンが登場しても、結局は同じような道をたどるのでは?と思ったりもします。現在、Googleは様々な分野を手掛けており、すぐに傾くことはないでしょうが、情報がカギを握る現代では、検索エンジンとしての機能を失っていくのは相当な痛手なのではないでしょうか?

 

 

English edition

 

https://gigazine.net/news/20220217-google-search-dead/

Is Google wacky?

 


According to DKB, the most popular search engine as of February 2022 is the social bulletin board site Reddit. However, Reddit's search interface itself is not satisfactory, so users are searching on Google using the phrase "search word + Reddit".

 


As for the reason why Google search is called such a "dying" search engine, DKB first cites "ads". It has been pointed out that Google itself was once criticized for buying search results with money, and that Google co-founders Sergey Brin and Larry F. Kennedy were also criticized for buying search results with money. Google's co-founders, Sergey Brin and Larry Page have also been quoted as saying in 1998, "Advertising is the primary business model for commercial search engines today, but the goal of the advertising business model is not necessary to provide users with high-quality search.

 


Next, DKB cites "SEO" as a problem with Google search. SEO (Search Engine Optimization) is a marketing strategy to make it easier to get hits on search engines. DKB points out that there are a lot of people whose sole job is to "get to the top of Google" through SEO, and that the quality of search results is deteriorating due to the emphasis on "trends and countermeasures.

 


Google is a private company, and they want to make a profit, but too much profit is driving users away. I'm sure you've all felt this recently.

I wonder if the next search engine will follow the same path in the end. I think so. Google is currently involved in a variety of fields, and I don't think it will go downhill anytime soon, but in this day and age where information is key, losing its function as a search engine would be a considerable blow, wouldn't it?