tomoki0kun’s diary

京都在住の現役大学生

今日のボヤキ 2/9

今日のボヤキ 2/9

 

コロナ生活も収束はしていないものの、普段の生活における感染症の位置付けは3年前に比べると大きく減少しています。

この”3年ぶり”という言葉。長く暗い3年という道のりは学生にとってどれほどのものであったでしょうか。

 

https://diamond.jp/articles/-/316142

 

2020年度、大学のキャンパスから学生が消えていた。教職員も在宅勤務が推奨された。私は研究室に毎日通い、閑散とした職場で一日中パソコンの前に座っていた。ほとんど誰もいない職場だったので、仕事の合間に大声で歌を歌ったり、楽器を演奏したりするのが、唯一のストレス発散方法だった。

 2021年度、恐る恐る再開された“対面授業”も、1週間でオンライン生活に逆戻りした。秋からはいわゆる“ハイブリッド授業”が定着し、キャンパスに賑わいが戻りかけたが、冬にはまた全面“オンライン授業”になった。

 2022年度、ようやくオンライン授業から解放され、学生たちも教室に戻ってきた。私たち教員も、マスク越しの学生の素顔が見えてきた。この原稿を書いている現在は12月末だが、キャンパス全体は、ほぼ2019年度以前と同様の賑わいをみせている。

 最近、「3年ぶり」という言葉をよく使っているような気がする。ついこの前は、3年ぶりに学生たちの親睦レクリエーションの企画を行った。土曜日に学生と教員50名ほどが集まって、午前中は卒業論文修士論文の検討会を行い、午後から体育館で身体を動かした。レクリエーションのプログラムの企画や実施は3年生に任せた。気軽に研究の話ができるコミュニティを復活させることが目的で、仲間をつくろうとする学生たちのモチベーションも高かった。体育館は笑いに溢れ、「大学に入ってこんな楽しかった時間は初めて」という声さえ聞かれた。

 学生の側からみると、学年によってコロナ禍の体験が異なったのではないかと思う。現在の3年生は、最も新型コロナに振り回された学年だろう。入学式は中止、新しい友だちはモニター越しにつくるしかない学生もたくさんいた。部活やサークルなどの課外活動も制限され、入学前に思い描いた大学生活とは大きくかけ離れた大学生活だったに違いない。通常のキャンパスをようやく実感できるようになってきた時期には、もう大学生活も半分が過ぎ、就職活動と卒業論文に追われている。ただ、この学年の体験は、大学の規模などによって異なっているようだ。

 

夏の高校野球で優勝校の監督はインタビューで訴えていました。

 

「青春こそが”密”である。」

 

この言葉にとても感銘を受けています。

しかしながら、このコロナウイルスの3年という時間は私たちには長すぎる試練だったように思います。日常を奪われ、コロナは若者が悪いといわれ、歯痒い気持ちを抱えていたのを今でも覚えています。

ただ、その時期を経験したからこそ感じること、学べたこともあり、多くの人は”当たり前”に対する”感謝”を忘れないようになったのではないでしょうか。

私たちが経験した”3年”は100年時代と言われる人生に豊かさをもたらしてくれるのでしょうか。

 

 

English edition

 

Today's Blurbs 2/9


Although the coronary disease has not yet been resolved, the position of infectious diseases in our daily lives has decreased significantly compared to three years ago.
The term "after three years." How long and dark three years must have been for students.

https://diamond.jp/articles/-/316142


In the year 2020, students were disappearing from college campuses. Faculty and staff were encouraged to telecommute. I commuted to the lab every day and sat in front of my computer all day in a deserted office. Since the office was almost empty, the only way to relieve stress was to sing loudly or play a musical instrument during breaks from work.

 In FY2021, the "face-to-face" classes resumed with trepidation, but within a week they reverted to online life. In the fall, so-called "hybrid classes" took root, and the campus began to buzz with activity again, but in the winter, it became entirely "online" again.

 In FY2022, students finally returned to the classroom after being released from online classes. We faculty members can now see the real faces of the students through the masks. As I write this at the end of December, the campus is almost as bustling as it was before the 2019 academic year.

 Lately, I feel like I have been using the term "for the first time in three years" a lot. Just recently, for the first time in three years, we organized a fellowship and recreation event for our students. About 50 students and faculty members gathered on a Saturday to review their graduation theses and master's theses in the morning and to get physical in the gymnasium in the afternoon. The planning and implementation of the recreation program was left to the third-year students. The goal was to revive a community where students could casually talk about their research, and the students were highly motivated to make friends. The gymnasium was filled with laughter, and some even said, "I have never had such a good time since I joined the university.

 On the student side, the experience of the Corona Disaster may have differed by grade level. The current third-year students are probably the ones who were most affected by the new type of corona. The entrance ceremony was cancelled, and many students had no choice but to make new friends through monitors. Extracurricular activities such as clubs and circles were also restricted, and their college life must have been very different from what they had envisioned before entering the university. By the time they were finally able to experience a normal campus, half of their university life had already passed and they were busy with job hunting and graduation theses. However, the experience of this school year seems to differ depending on the size of the university and other factors.


The coach of the winning high school baseball team in the summer complained in an interview.

"Youth is the 'density' of life."

I am very impressed by these words.
However, the three years of the coronavirus seems to have been too long an ordeal for us. I still remember the itchy feeling of having our daily life taken away from us and being told that coronas are bad for young people.

However, I believe that it was because we went through that period that we were able to feel and learn, and many of us have learned to be grateful for what we take for granted.
I wonder if the "three years" we experienced will bring richness to our lives in this era of 100 years.